Naše smysly

 

 

 

   Kartičky slouží k prvnímu seznámení dětí s tím, že máme pět základních smyslů a to čich, zrak, chuť, hmat a sluch. Kartičky je dobré po vytištění zalaminovat, pro delší životnost. Pokud mate menší děti, můžete rohy kartiček pro jistotu zaoblit, umí být docela ostré.

   Už před samotným představováním jednotlivých smyslů můžete začít v běžné řeči používat upozornění na to, že se na něco koukáme očičkama, že nosem přivoníme ke kytičce a podobně. Dítě tak může podvědomě vnímat, k čemu jednotlivé smyslové orgány slouží.

Jako jedno z prvních aktivit můžete nachystat košíček nebo tácek, kam připravíte dětem věci, které mohou prozkoumávat. Připravíte pár konkrétních věcí, které můžeme třeba ovonět. K nim přidáme kartičku s konkrétním smyslovým orgánem, případně i druhou dějovou kartičku. Kartičky dětem pojmenováváme a popisujeme. Pro hlubší uvědomění můžeme dítěti klidně zakrýt oči, aby lépe vnímalo hmat nebo čich.

 

“Toto je nos a tím čicháme. Můžeme třeba přivonět ke skořici. Na, čichni. Cítíš, jak voní?”

“To je ruka a tou můžeme ohmatat různé věci. Zkus zmáčknout tento míček. Je měkký, že?”

 

Pak může dítě samo zkusit přiřazovat jednotlivé předměty k obrázkům smyslových orgánů, pomocí kterých danou věc můžeme vnímat.

 

Jako další aktivitu může dítě párovat obrázek smyslového orgánu a dějového obrázku z druhého sloupečku, kde je znázorněno, jak využíváme jednotlivé smysly. Dále jej můžete zkusit vyzvat, aby doplňovat, co všechno můžeme cítit nebo co všechno můžeme ochutnat.

Až bude mít dítě větší povědomí o tom, co jednotlivými smysly vnímáme, zkuste mu dát za úkol, ať vám zkusí přinést něco, co můžete ovonět, ohmatat a podobně.

 

soubor ke stažení