Naučte se pracovat s třísložkovými kartami

  Už jste se setkali s pojmem třísložkové karty? Jestli ano, snad vám budou následující stránky sloužit jako připomenutí, jakými způsoby se s nimi dá pracovat. Pokud jste se s tímto názvem ještě nesetkali, ráda vám ho představím. Dočtete se, co to vlastně třísložkové karty jsou, k čemu jsou dobré, jak si je vyrobit a samozřejmě jak s nimi pracovat. Na konci článku jsou pak pro vás nachystané některé vzory třísložkových karet ke stažení.

Co jsou vlastně třísložkové karty?

Můžete se také setkat s pojmem názvoslovné karty. Je to jedna z forem, jak děti učit o světě kolem nás podle principů Montessori pedagogiky. Jedná se o karty, které mají tři části:

  • jedna karta se skládá z obrázku a popisu
  • druhá karta je pouze obrázek
  • třetí karta je zase pouze popisek.

V různých obměnách je můžeme používat jak u ročních dětí, tak u dětí školou povinných. Nejmenší děti se díky nim učí poznávat a přiřazovat třeba zvířátka, předškoláci se mohou učit s kartami číst a školáci se pak díky nim mohou dozvídat spoustu nových informací. Pokud si karty nachystáme v angličtině, můžeme je krásně využít i při výuce cizích jazyků.

Jak karty vyrobit?

Věřím, že dnes se dají na internetu stáhnout už hotové karty v různých podobách. A to hlavně na sociálních sítích ve skupinách zaměřených na Montessori. Tady si dovolím jedno doporučení. Nedávno jsem narazila na eshop právě s Montessori materiály, které se jedna maminka rozhodla vytvářet. Materiály si můžete zakoupit v podobě pdf na e-Montessori, vytisknout a zalaminovat doma sami. Určitě je také možné si koupit profesionálně vyrobené karty. No a nebo si je můžete vyrobit doma sami, k tématu, které zrovna potřebujete.

Pokud se chcete do výroby pustit sami, není na tom nic těžkého. Pojďme se podívat, jak na to…

Já jsem zvyklá pracovat ve Wordu, ale záleží na vás, čemu dávate přednost. Nejdříve je potřeba si vytvořit tabulku. Její velikost se bude odvíjet od toho, jaké téma jste si pro kartičky vybrali. Řekněme, že budeme vyrábět kartičky pro předškoláky, na kterých se budou učit číst. Uděláme si tedy tabulku, která bude mít 12 políček (3 sloupce a 4 řádky). Každý sloupec bude mít šířku 9 cm. První a třetí řádek budou mít výšku 6 cm a budeme do nich vkládat obrázky. Druhý a čtvrtý řádek pak budou jen 2 cm. Tam bude popisek obrázku.

Celou tabulku si zkopírujete a vložíte na další stránku. Teď si ještě u jedné z tabulek odstraníme dělící čáru mezi obrázkem a textem. Tyto karty nám  budou sloužit jako vzor pro práci s kartičkami.

Jak vidíte, tvorba karet není nijak složitá. Výsledný výtvor si vytisknete. Před rozstřihnutím je určitě dobré vše zalaminovat, pro delší životnost a lepší manipulaci. Pokud vytváříte karty pro úplná prťátka, je vhodné potom rohy kartiček zastřihnout do kulata. Bývají docela ostré.

Dvě tabulky máte z následujícího důvodu. Jednu necháte tak, aby obrázek a popis byly na jedné kartičce spojené (ty, u kterých jsme vymazali dělící čáru). U druhé pak rozstřihnete obrázek a text podle dělících čar. Karty bychom tedy měli. Ale co teď s nimi? Podívejme se na to, jak s kartami pracovat podle věku dětí.

Batolata

Třísložkové karty můžeme poprvé dětem představit po 1. narozeninách. Zatím je pro nás využitelná jen karta, kde je samotný obrázek. V tomto věku nám jde především o rozvoj slovní zásoby a vytvoření si asociace mezi tím, jak slovo zní a co znamená. Nejčastěji na obrázcích dětem ukazujeme zvířata, předměty denní potřeby, ovoce, oblečení, dopravní prostředky a podobně. Tady bych chtěla zdůraznit, že je vhodné, aby obrázky vypadaly co nejreálněji. Pokud tedy chceme dítě učit ovoce, nebudeme hledat kreslený obrázek banánu, ale můžeme vyfotit banán a použít fotku k tvorbě kartičky. Jedním z principů Montessori metody je právě přechod od reálného k abstraktnímu.

Velice populární jsou také zvířata. Děti jsou nadšené ze zvířat a zhruba jedna třetina slov, které se v batolecím období naučí, jsou spojena právě se zvířaty. Dnes na trhu existuje velké množství miniatur zvířat, které vypadají opravdu velice reálně a děti tak mohou získat poměrně přesnou představu o tom, jak zvíře opravdu vypadá. Nejznámější jsou zvířátka od výrobce Schleich. Bohužel jsou ale také ta nejdražší. Pokud nemusíte mít „tip ťop“ ručně malovanou kvalitu, tak stejnou službu udělají také zvířátka z prodejny hraček Wiky. Vypadají krásně a seženete je za podstatně nižší cenu. Pro vytvoření kartiček si pak můžete z internetu stáhnout originální fotku koupené miniatury. Postupně si tak můžete ke kartičkám nasbírat miniatury zvířat, které budou děti moci přiřazovat a osahat si jejich podobu.

Přiřazování předmětů:

Na první pokusy práce s kartami si nachystáme maximálně tři kartičky a k nim věci, které jsou na kartičkách vyobrazeny.  Až si dítě na práci s kartičkami zvykne a vidíte, že ji ovládá, můžete jich nachystat třeba čtyři nebo pět. Kartičky rozložíme před dítě a ukážete mu, jak jednotlivé věci přiřadit. Pak předměty seberete a necháte ho to zkusit samotné. Dítě si nejdřív potřebuje vytvořit asociace mezi obrázkem a přiřazovaným předmětem, proto je důležité, aby přiřazované věci odpovídali kartičkám. Až si děti postupně během batolecího období udělá v hlavičce dostatečnou představu o věcech kolem nás, nemusí už přiřazované věci vypadat stejně, jako ty na obrázku.

Rozvoj slovní zásoby:

Pokud už jste se dočkali prvních slůvek a jde vám o rozšiřování slovní zásoby, můžete dětem představit nová slova formou třístupňové lekce:

1. TO JE

Pro začátek si vybereme opět maximálně tři kartičky. Dáme před dítě první z karet a pojmenujeme ji: „To je kočka.“. Pojmenujeme všechny další nachystané kartičky. Tady záleží, jak je děťátko vnímavé a jaký má zájem o komunikaci. Některé děti pochytí slova rychleji a mohou je začít hned opakovat. Pokud ne, můžete pojmenování jednotlivých předmětů z kartiček opakovat třeba párkrát během dne. Vždy si na chviličku vytáhnete připravený košíček s kartičkami, pojmenujete je a podle zájmu dítěte buď opakujete, nebo košíček schováte a zopakujete později. Není nutné projít všechny tři fáze hned za sebou. Vždy je důležitíé, aby dítě zvládlo předchozí fázi, než se posuneme k další.

2.UKAŽ MI

V další fázi vyskládáme kartičky před dítě a požádáme ho: „Ukaž mi kočku.“. Pokud se už v hlavičce  vytvořila asociace mezi slovem a obrázkem, dítě nám ukáže kočku. Pokud se tak nestane, vrátíme se zpět k první fázi a dále pojmenováváme jednotlivé obrázky.

3.CO JE TO?

Poslední, třetí, fází je otázka „Co je to?“ a ukážeme na kočku. Pokud mělo dítě dost možností si vytvořit asociace a jsou na to jeho mluvidla připravená, odpoví nám, že je to kočka.

Školkáčci a předškoláci

Kolem 4. roku věku se děti dostanou do senzitivního období, kdy je začnou zajímat písmenka. Tady už můžeme pomalu začít využívat všechny části třísložkových karet a dávat dětem základ pro čtení a to konkrétně globální metodou, kdy se děti nejprve učí, jak slovo vypadá jako celek a až později poznávají, z jakých písmenek se slovo skládá. Koho by globální metoda čtení zajímala více, může prozkoumat web Globální čtení.

Učíme děti číst:

V ideálním případě předchystáme dětem na tácek tři košíčky nebo krabičky. V prvním košíčku jsou kartičky s obrázkem i textem. V druhém jen obrázky a ve třetím jen popisky. Opět pro začátek vybereme jen pár kartiček, maximálně pět. Nyní má dítě za úkol vyskládat kartičky z prvního košíčku a k těm postupně přiřadit obrázek a text. Takto si tvoří v hlavičce spojení toho, jak slovo vypadá a co znamená. Ze začátku dítěti čteme slova, která přiřadí, ale postupem času vedeme dítě k tomu, aby kartičky pojmenovávalo a četlo samo.

Pozorujte dítě, jestli už začíná slova číst i bez ilustračních obrázků. Pokud ano, můžete zkusit pokročit dále. To znamená, že dítě vyzveme k přiřazení slova k obrázku a pro kontrolu použijeme právě kartičky s obrázkem a textem. Pro zpestření může dítě k reálné věci přiřadit nejprve obrázek, potom název a použít kontrolní kartu, aby si zkontrolovalo, že je vše správně.

Školáci

Získávání nových informací z kartiček:

Tady už můžeme děti seznamovat se širšími informacemi k určirému tématu. Třísložkové karty se taky hodně využívají právě ve školách s Montessori přístupem, kdy jsou karty předchystány v policích s pomůckami podle témat a dítě si samo vybere, které téma ho zajímá o pomocí třísložkových karet se o něm může dozvědět více. Já jsem například pro děti v prvním trojročí nachystala karty k tématu oslav irského svátku Svatého Patrika.

Pokud vás práce s třísložkovými kartami zaujala, držím pěsti při jejich vyrábění. Fantazii se meze nekladou. Karty můžete i přizpůsobit tomu, co vašeho droběčka právě zajímá.

Když se nám pomalu blíží Vánoce, tak jsem nachystala pár vánočně laděných třísložkových karet, které si můžete stáhnout. A navíc také karty zvířat, které jsou pro děti také velice lákavé.

 

Třísložkové karty ke stažení:

Vánoce

Domácí mazlíčci – malé tiskací písmo

Domácí mazlíčci – velké tiskací písmo

Domácí zvířata – malé tiskací písmo

Domácí zvířata – velké tiskací písmo

Zvířecí rodiny – malé tiskací písmo

Zvířecí rodiny – velké tiskací písmo